niedziela, 16 czerwca 2013

How to: zyskowna sprzedaż w EVE

Jedna rzecz na początek: jestem osobą nastawiającą się na sprzedaż całego urobku w Jicie. oczywiście to samo zadziała w innych trade-hubach, lecz nie byłbym pewien efektywności tego sposobu w innych miejscach.

Rzecz pierwsza: Jaki zysk chcemy osiągnąć?

Odpowiedź na to pytanie jest dosyć ważna. Jeżeli chcemy osiągnąć marny zysk ale szybko sprzedać rzeczy to możemy walczyć z gośćmi którzy przebijają ceny o 0.01 ISK. Jeśli posiedzisz nad tym sporo czasu(i oczywiście wybierzesz odpowiednie produkty) to gwarantuję, że sprzedasz wszystko. Pytanie tylko: czy to dobry zysk?

Moim kryterium jako dosyć biednego producenta jest minimalny zysk na godzinę 200k ISK, jednak zazwyczaj udaje mi się utrzymać tą wartość na ok 350-500k ISK/h.
Czyli, licząc dla całego miesiąca:
30(dni)*24h*10(slotów)*200 000 ISK = 1 440 000 000 ISK w ciągu miesiąca.
Przy utrzymaniu ciągłej sprzedaży spokojnie można zarobić na pleksa i na poszerzanie bazy BPO, ew POS, statki do puffnięcia, czy inne bajery.
Ważne jest też posiadanie gotówki na surowce. Powiedzmy, że średnio muszę wydać 300m dziennie, aby utrzymać produkcję 24/7. Jeśli mnie nie stać: tracę czas produkcji, więc tracę zysk. Dobrze byłoby mieć przynajmniej miliard w surowcach, aby nie było przestojów. Tak, wiem, że dla początkujących jest to dosyć spora sumka(sam też raczej tyle nie mam i dlatego mam przestoje), ale powiedzmy po miesiącu produkcji z przestojami i braku wydatków spokojnie powinniśmy dorobić się tych 500-600m, co spokojnie pozwoli nam prowadzić naszą działalność :)

Jak obliczyć taki zysk godzinny? Ławizna. Wystarczy zobaczyć jaką marżę (po podatkach, opłatach i innych kosztach) mamy na każdym przedmiocie i pomnożyć to przez ilość jaką produkujemy dziennie.
Dla przykładu:
biedny Hobgoblin I
koszt produkcji według cen z Jity(+podatki,etc) : 46 080 ISK
wartość sprzedaży: 48 000 ISK
Czas produkcji: 6:24
W ciągu godziny wykonam około 9 sztuk, więc:
9*(48000-46080)= 17280 ISK/h
% zysku: 4.41%
no po prostu żal.

Osobiście za taki zysk to nawet bym nie spojrzał na tego Hobgoblina ;)

Za to np: Capital Nuclear Pulse Generator

Koszt: 365 000 ISk
Sprzedaż: 6 900 000 ISK
Czas produkcji: 10:00
Godzinny zysk: 6*6 535 000 ISk = 39 210 000 ISK/h !!!!!

Zajebiście, nie?

Otóż właśnie nie. Z tym generatorem problem jest taki, że nikt tego nie kupuje ;)
Tak wysoka cena to wynik działań 1 czy 2 kolesi którzy sobie po prostu takie ustawili i tyle. Może ktoś raz na 3 miesiące jak debil kupi kilka sztuk i tyle. Nie tego szukamy. Nas interesuje w miarę szybki zysk.

Moja taktyka:
1. Wybieram rzecz(wybaczcie, że nie podam konkretnych itemów na tacy, ale wiecie - to interes :P ) która ma sporą dzienną sprzedaż w stosunku do tego ile mogę wyprodukować. Jakieś 2-3x tyle to już jest git.
2. Następnie sprawdzam wahania cen i ustawiam zadowalającą mnie cenę.
3. Czekam na sprzedaż.

Tyle!
Pewnie nie wszystko jest jeszcze jasne, więc zapodam obrazek który powinien pokazać o co mniej więcej mi chodzi:
Zielona linia to cena w którą bym celował. Oczywiście akurat tego przedmiotu nie można produkować, ale ciii ;) Czyli w skrócie: obliczamy koszty produkcji, opłaty, podatki, etc. Do tego dodajemy nasz pożądany zysk (200-300k/h) i patrzymy czy cena zawiera się w przedziale w którym wędruje dany przedmiot.
Na obrazku powyżej widać, że wybrana przeze mnie cena(8m) na pewno byłaby osiągnięta przez kupujących i po jakimś czasie bym sprzedał moje rzeczy.

Inną sprawą jest to, czy ludzie kupują na buyu czy sellu.
Trzeb też sprawdzić średnią cenę(zmiana wyglądu na tabelkę i kolumna Avg). Jeśli jest bliziutko buy orderów, to jasne, że prawie nikt tego nie kupuje z selli, więc nie ma sensu tego wystawiać. Jeśli jest blisko sell orderów to spokojnie można wystawiać :)

Jeszcze inną sprawą jest produkcja pod buy ordery.
Nierzadko może się zdarzyć, że cena oferowana przez skupujących jest na tyle wysoka, że pozwala uzyskać zyski nawet w granicy 300-400k ISk/h, co jest bardzo przyzwoitą kwotą. Raz zdarzyło mi się, że zysk był  ok 500k ISk/h i nieźle się obłowiłem przez 2-3 dni, aż w końcu inni też znaleźli tą ofertę ;)

Myślę, że wybieranie odpowiedniego produktu to kwestia na oddzielnego posta, więc pewnie postaram się o tym coś niedługo napisać :)

Fly Safe!

2 komentarze:

  1. Dobre! Mało jest aktualnych porad o handlu i produkcji po polsku. Czekam na kolejną część :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za miłe słowa ;) Jak już pisałem kolejnym tematem jest wybór odpowiednich produktów, który rozwinę w najbliższym czasie ;)

      Usuń